BERAPA KM KERETA ANDA BOLEH PERGI JIKA METER MINYAK DAH BLINGKING ATAU E?


Pernah tak tengah drive tetiba minyak keter blinking. Kena plak stesen minyak jauh lagi. Mesti panic kan. Ha ha. Terus bawak slow. Sebab tak tau reserve minyak tu boleh tahan berapa kilo lagi. Doa jer lah harap2 sempat sampai. Klu tak sempat sampai menolak lah. Huarkhhh!!!..Tapi kalau yang ada bawak air mineral atau 100 plus beruntunglah kalau minyak habis. Sebab lepas penat2 menolak boleh rehat jap  minum air.

Disebabkan aku pun tak tau berapa kilo sebiji kereta boleh pergi bila minyak dah habis so aku copy jer beberapa survey dari google (forum carigold) pandangan dan pengalaman mereka2 yang dah pernah buat ekperimen kat kereta mereka. Apa yang pasti setiap kereta berbeza jaraknya dan bergantung pada kelajuan pemanduan pada masa itu. Jom kita tengok apa kata survey. Mana tau boleh dijadikan panduan bersama.


Kalau lampu minyak tu nyala,50 kilo masih boleh lagi la...Waja Setakat 100km lepas start lampu menyala masih gerak lagi....kete perdana v6..

Waja dulu, boleh gerak lagi 30 minit atas hiway. Jalan dalam 90km/h sebelum jumpa  stesen minyak.
Alza dlm 40 - 50km

Kalo Vios aku berani takat 70km ja kalo hiway

Wira aku dlm 70km

Myvi minyak dah berkelip2 tinggal nyawa2 itik tue aku pernah buat dr putrajaya-gombak 45minit.


Dulu masa aku pkai merc,minyak nyala aku drve lg dr gua musang ke kuala krai dlm 100km lebih ok je

Pernah sekali ngan kancil 850.... 60km baru jumpa stesen

SAGA anggaran dlm 50km...

Klu utk Gen-2, klu dah kuar amaran bkelip2 tu maknanya keta bleh p lagi dlm 50-60km..


Aku pengguna viva 1.0 elite (auto) meh nak tolong jawabkan...bila lampu minyak berkelip, kalau aku bawak pada kelajuan 60-70km/j, boleh dapat sejauh 80km..kelajuan 80-100, dpt 70, kalau 120..dpt 55km je..


Apa pun memang hati kering lah mereka2 nie. Berani bawak kereta yang dah blingking nie sampai kat 100km. Kalau highway memang sempat lah jumpa RnR. Aku kalau 1-2 km tak jumpa stesen minyak dah panic dah. Klu dah biasa dengan jalan ke lokasi yang nak dituju minyak blinking pun tak kesah, sebab tau dah kat mana stesen minyak. Kalau tak confirm dan biasa dengan sesuatu kawasan, lebih baik isi minyak banyak sikit. Standby kot2 sesat jalan ker. Kalau sesat banyak guna minyak. 

Apa pun lebih baik pastikan minyak kereta sentiasa ada. Manalah tau berlaku kecemasan yang memerlukan kita perlu segera ke klinik, hospital atau balai polis ker. Dah waktu2 kecemasan manalah sempat nak isi minyak bagai kan.  Baik pastikan minyak kereta sentiasa ada.

INFO TAMBAHAN :

Ikuti Tips dari  Dato’ Ir Hj Mohamad b. Dalib 
(Pengarah Kejuruteraan Automotif JPJ):

Menurutnya 

Jangan panic jika indicator fuel anda menyala di julat E.

Tangki kenderaan mempunyai rizab minyak sebanyak 4.5 liter selepas penunjuk aras minyak melepasi ‘E’ tidak kira apa jenis kuasa kuda (cc) atau jenis enjin. Dengan simpanan sekitar 4.5 liter ini, kenderaan masih mampu berjalan sejauh sekurang-kurangnya 60 km.

E bukan bermaksud Empty tapi ia bermaksud 'Enough'.

Jika pendingin hawa dipadamkan (off), ia mampu memberi tambahan lagi 10 km.

Tambahan lagi 10 km jika anda memandu sekitar kelajuan 50 km/jam secara konsisten.

Comments

  1. aku guna myvi ezi tahun 2006...minyak dah blinking pun boleh jalan 35km..dalam kelajuan 140km/j...

    ReplyDelete
  2. axia aku tahun 2017 ...kalau minyak blinking boleh tahan 20 km jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku suka menjolok11 July 2017 at 05:07

      axia aku tahun 2016..tahan 40 km...

      Delete
  3. tipu lah kau..

    ReplyDelete
  4. betul...sumpah...demi allah...alif..lam..lam...ha...

    ReplyDelete
  5. X elok main sumpah2 ni..

    ReplyDelete
  6. kalau saga baru tu ? agakagak sama tak ??

    ReplyDelete
  7. Saga Flx blh pergi sehingga 90km
    Axia dlm menual dlm 25-30km
    biva menual dlm 45Km
    Honda city dlm 30-50km

    ReplyDelete

Post a Comment

ulasan

Popular Posts