BABAK-BABAK BIASA DRAMA / FILEM MELAYU

BABAK DI MEJA MAKAN

Adegan di meja makan. Yang ni memang wajib. Biasalah nie. Suami dan isteri atau dengan anak-anaknya. Borak-borak fasal ofis, projek, hal anak-anak. Tak kiralah waktu sarapan ke, lunch ke  atau waktu dinner. Mesti ada.

BABAK SERAM CITER HANTU

Kalau citer hantu. Perasan tak? Tingkap rumah mesti tak ditutup walaupun waktu tu dah tengah malam. Ada asap-asap sikit. Rumah dalam suasana gelap @ suram walaupun pada masa itu penghuni rumah tu tengah duk makan malam. Apa ke gila makan dalam gelap. Kadang-kadang tido pun tak tutup tingkap. Pas tu ada keluar background music seram. Pelakon akan buat muka cuak. Yang peliknya walaupun dah cuak camtu masih taknak buka lampu.

BABAK KONTRAKTOR PROJEK JUTA-JUTA

Drama dulu : Babak pakai topi kontraktor bawak pelan dan lawat tapak projek. Babak drama ni banyak mesti ada terutama drama-drama Melayu zaman awal 90an dulu.

CINTA TIGA SEGI + MAK AYAH ADA MENANTU PILIHAN = CINTA TERLARANG

Kisah cinta tiga segi.
Hero A  : Anak Dato’@ eksekutif muda.
Perempuan B:  Menantu pilihan ibu dan biasa wataknya jahat. Anak dato’ gak.
Perempuan C (heroin) : Anak orang kampong yang duk kg@ bandar.  Watak naif.      
Perempuan D @ Datin @ Mak si hero : Mesti menyampah kat perempuan C dan suka paksa anaknya kawin dengan gadis pilihannya (perempuan B)

WATAK PEREMPUAN KAMPUNG MAI KL 

Kalau ada watak perempuan kampung yang datang KL, mesti  pelakon tu akan pakai baju kurung. Tapi free hair.  Nak gambarkan kampong sangatlah tu. Mana ada dah sekarang camtu. Try gi kampung, dressing diorang lagi dasyat dari yang duk bandar.

BABAK ORANG KAYA

Anak-anak dato’ dalam drama atau filem selalunya mesti ada sorang dua jer kan.

Babak-babak pasangan makan di restoran mewah (pun kategori babak meja makan).

Babak Dato’-Dato’ main golf.

Babak dalam kereta. Ada driver dan Dato’. Dato, yang duk belakang akan borak-borak fasal projek diorang sama ada secara langsung atau by phone.

BABAK INTIM

Ini drama-dulu-dulu lah. Cuma ada scene gambar kaki  pompuan dan ada kain batik terlondeh. Tak pun gambar tangan pompuan tu tengah genggam langsir, sarung bantal atau tilam. Waktu tu mesti mood hujan tengah turun siap bunyi petir. Paling mudah nak gambarkan waktu tu babak ehem ehem ialah bila ada scene berdua dalam bilik dan pas tu lampu di matikan. Pas tu tetiba jer dah tukar ke babak pasangan tu ondaway nak gi sarapan ngan family yang mana family dah sedia tunggu diorang di meja makan (meja makan lagi) and muka masing-masing happy. Faham-faham jer lah yer.

DRAMA BERCORAK BENCI TAPI CINTA

Drama Melayu sekarang plak nak tiru ala-ala drama korea cam filem Full House tu. Si Hero dan Heroin nie memanjang akan bergaduh. Konon-konon masing-masing tak suka lah. Ada babak-babak nakal si hero usik heroin dan sebaliknya.  Last-last diorang jatuh cinta. Konon suwit lah tu.


Comments

Popular Posts