Alfatihah...


23.1.2017.
Hari ni genap 5 tahun permergian arwah (depan sekali). Rindu rasanya. Abang pergi satu hari sebelum birthday anak pertamanya 24.1.2012. Aku ingat lagi masa aku bersanding sebelah isteri di kedah 24.1.2009, isteri arwah selamat melahirkan anak di selangor. Happy Mak aku dapat menantu dan cucu pertama pada hari yang sama. 

Apapun semua tinggal kenangan.Kita hanya merancang.

Aku sebenarnya membesar bertiga dari kecik hingga aku darjah 4. Sebelum aku dapat sorang lagi adik. Aku, arwah adik dan arwah abang. Kami beza selang setahun jer. Masa arwah adik meninggal darjah 2, aku darjah 4 dan abang darjah 6. Lebih kurang sebulan sebelum arwah adik meninggal, mak baru bersalin adik kami (anak ke 4). Masa tu mak masih dalam pantang lagi.. n....lepas tu adik pulak pergi.

Abang Ingat lagi tak zaman kita kecik2 dulu. Kita bertiga dulu satu sekolah. Mak selalu pesan jaga n tengok2 adik kat sekolah. Hrmmm..seronok betul zaman budak2 dulu kan. bergaduh, baik, bergaduh, baik, main sama2. Maklumlah masa tu cuma kita tiga beradik jer. Kita jer bertiga yang merasa cuti sini sana. Kalau naik kereta pun muat2 je. Ambil gambar sama2 bertiga. 

Sebab...
lepas arwah adik pergi, mak ayah dah hilang semangat nak berjalan2 macam dulu. Lepas tu kita dah tak merasa bergambar satu family. Mak pun masa tu dah tak suka nak ambil gambar. 

Lepas adik pergi tinggallah kita berdua je untuk simpan memori masa kita bertiga kecik2 dulu. Manalah tahu. Bila dah besar2 nanti dah ada anak, bila berkumpul boleh kita cerita balik zaman kita budak2 dulu.

Tapi apakan daya, 
abang pun ikut adik pergi jugak..Iye, masa kita budak dulu pun memang abang pun yang paling rapat dengan adik. Aku jer yang selalu bergaduh ngan adik. Semuanya dah takdir kan. Cuma Allah yang maha mengetahuinya. Sekarang ni, biarlah aku sorang je yang simpan memori indah zaman kita bertiga dulu. 

Alfatihah untuk abang dan adik. 
Moga ditempatkan bersama-sama orang yang beriman.





Comments

Popular Posts